Focus

Lijd jij aan FDD (Focus Deficit Disorder)?
We krijgen veel vragen om iets te schrijven over FOCUS.

Toen ik Joop, mijn man, vertelde dat ik van plan was je te gaan helpen je meer te focussen zodat je beter en gemakkelijker in je opvoeding kunt staan, begon hij te lachen. “Jij was vroeger de minst gefocuste persoon die ik kende…”, zei hij.
En hij had gelijk.
Net als bij de meeste opvoeders, en waarschijnlijk net als bij jou, ging het in mijn leven over kansen pakken, flexibel zijn, snel handelen en veranderingen doorvoeren. Ik was zo gewend om constant met al die verschillende zaken te jongleren… dat het geen wonder was dat ik leed aan wat ik FDD noem (Focus Deficit Disorder).
Op een gegeven moment was ik zover dat ik 7 dagen per week met jongeren aan het werk was (in ieder geval in mijn hoofd) op elk moment van de dag, ik vertelde mijn man en betrouwbare vrienden wat ik mee had gemaakt, hoe ik dat aan had gepakt, wat ik dacht hoe het verder moest, altijd diep op zaken ingaand….
Oh… en zei ik al dat ik heel goed kon multitasken? Ik kon emails checken, over het internet surfen, telefoneren en over jongeren nadenken tegelijk. En ik was er trots op!
Het resultaat? Aan het einde van de dag als ik terugkeek, leek het alsof ik voortdurend druk bezig was geweest – met weinig resultaat.
Alsof je gas geeft terwijl je in zijn vrij staat. Een hoop herrie, zonder ergens heen te gaan.
En dus leerde ik om een paar lastige beslissingen te nemen die alles veranderden.
Ik betrap mezelf er soms nog wel eens op dat ik last heb van FDD – maar veel minder dan voorheen.

In het blog van vandaag wil ik een paar van deze beslissingen met je delen, beslissingen die je moet nemen om meer focus, een duurzamere relatie en meer succes in je opvoeding te creëren.
1. Grenzen stellen
Je moet leren grenzen te stellen. Dit is een belangrijke. Het is mijn ervaring dat ouders zelden grenzen stellen, en dus focussen ze zich nooit op de kernzaken.
Als je 100 dingen op je dagelijkse to-do lijst hebt staan, dan is de kans groot dat je ze niet allemaal gedaan krijgt en je focust je waarschijnlijk niet op de belangrijkste, meest essentiële zaken die gedaan moeten worden.
Door grenzen te stellen, focus je je meer op de essentiële zaken.
2. Stel prioriteiten
Als je grenzen stelt – als je zegt dat je je beperkt tot 3 taken vandaag, dan dwingt dat je om je te focussen op de 3 taken die op dat moment absoluut cruciaal zijn voor je opvoeding.
Door zo je prioriteiten te stellen wordt de kans exponentieel groter dat je die 3 taken gedaan krijgt en dat je dus het succes bereikt dat je nastreeft.

3. Doe minder
Doe minder, niet meer.
Je bereikt meer doordat je betere keuzes maakt en doorzetten gemakkelijker wordt.
Als je minder doet, word je gedwongen je te focussen op wat essentieel is.
Dus maak je betere keuzes en meer vooruitgang als gevolg.
Het is ook makkelijker om door te zetten doordat je minder doet.
We hebben allemaal een probleem met doorzetten tot het einde, als we teveel tegelijk doen.
Bijvoorbeeld, toen ik Anmelin begon hield ik me alleen maar bezig met een methode ontwikkelen die aansluit op de praktijk thuis. Ik sloot me op in een kamer die ik kantoor noem en begon alle gedachten op papier te zetten, uit te werken, aan te passen en er ontstond de prachtige methode van de zes D’s.
Als ik me daarentegen had bezig gehouden met het ontwikkelen van een methode voor zowel ouders, als professionals, als jongeren, als iedereen die met pubers te maken heeft…dan was mijn doorzettingsvermogen snel afgenomen, net als mijn effectiviteit en de resultaten uiteindelijk.
Dus nogmaals – focus gaat over minder doen, niet meer, en meer bereiken door de juiste keuzes te maken en door te zetten.
4. Focus je aandacht
“Where attention goes, energy flows and results show”.
Als je aandacht overal en nergens is, net als een lamp – dan heb je niet voldoende energie, momentum en kritieke massa om de opmerkelijke resultaten te bereiken die je ambieert.
Dus zorg ervoor dat je aandacht als een laserstraal gefocust is dat gebied in de opvoeding waar je op gericht bent.


Uiteindelijk… komt het allemaal neer op grenzen stellen.
Bijvoorbeeld, om van mijn Focus Deficit Disorder af te komen, doe ik mijn best om mijn e-mail slechts twee keer per dag te checken (mijn doel is slechts 1 keer per dag).
En vervolgens beantwoord ik 5 emails per keer (in totaal 10 emails per dag).
En raad eens?
Die 10 e-mails die ik beantwoord zijn de belangrijkste.

Wat kun je doen om meer gefocust te worden?
Ik raad je aan om grenzen te stellen:

  • aan het aantal taken op je dagelijkste to-do lijst
  • aan het aantal doelen waaraan je tegelijkertijd bezig bent (nog een uitdaging voor mij)
  • aan de tijd die mensen geeft om je te onderbreken
  • aan de tijd die doorbrengt met telefoneren
  • aan de tijd die spendeert aan televisie kijken
  • aan de tijd die je besteedt aan het surfen over het internet.


Ja, ik weet het, focus is hard werken.
Maar dit is het harde werken dat je brengt waar je wilt komen.
Het is jouw keuze… maak de juiste keuze.

Wat denk je?
Ben je het ermee eens? Niet mee eens?
Heb je tips om te focussen?
Grenzen die jij stelt die je meer focus en succes in je opvoeding brengen?
Ik kijk ernaar uit om van je te horen. Gebruik hiervoor het commentaarveld hieronder.
Ken je mensen in je omgeving die baat kunnen hebben bij dit artikel?
Deel het met al je:

  •  – Facebook-vrienden
  •  – Twitter-volgers
  • inShare – LinkedIn connecties
  • en bloglezers…

Op jouw focus en puber, Danielle wagemaker