Investeren in psychologisch kapitaal loont

Investeren in psychologisch kapitaal loont

wo 27 feb 2013
In een tijd van sterk veranderende marktomstandigheden wordt van bedrijven steeds meer creativiteit gevraagd om succesvol te blijven opereren. Bedrijven die investeren in psychologisch kapitaal hebben personeel dat veerkrachtiger is en dat sneller kan schakelen bij nieuwe ontwikkelingen. Psychologisch kapitaal is opgebouwd uit de elementen hoop, optimisme, zelfverzekerdheid en veerkracht.
Uit onderzoek van TNS Nipo onder 2.000 personen, in opdracht van Tempo-Team, blijken vooral managers optimistischer te zijn. Bij een hoger psychologisch kapitaal daalt het ziekteverzuim, is er minder cynisme, minder verloop en ontstaat er hogere tevredenheid over en betrokkenheid bij het werk, zo wijst wetenschappelijk onderzoek uit.
Werknemers onzeker 
Het onderzoek laat zien dat werknemers onzekerder zijn dan managers. Vergeleken met managers (77 procent) gaan relatief minder medewerkers (63 procent) uit van een positieve uitkomst als er onzekerheden op het werk zijn. Relatief minder medewerkers (69 procent) dan managers (89 procent) geven aan meestal wel een manier te vinden om met lastige werksituaties om te gaan. Bovendien ervaren werknemers minder grip op doelstellingen dan managers.
Vrouwelijke managers zijn optimistischer 
Veerkracht uit zich ook in de mate waarop men tegenslagen achter zich kan laten. Dat lukt de vrouwelijke managers veel beter. Slechts één op de tien vrouwen zegt dat lastig te vinden, twee keer zoveel mannelijke managers hebben daar moeite mee.
Mannelijke managers zijn daarentegen vooral zelfverzekerder. Als ze hun afdeling bij de directie moeten vertegenwoordigen voelt 86 procent van de mannelijke managers zich zelfverzekerd. Van de vrouwelijke managers zegt 77 procent zich in die situatie zelfverzekerd te voelen. Een groter deel van de mannelijke dan vrouwelijke managers heeft het gevoel een bijdrage te leveren aan de strategie van het bedrijf (89 procent versus 76 procent). Opvallend is ook dat oudere managers meer veerkracht denken te hebben dan hun jongere collega’s. Een zeer groot deel van de managers van 46 jaar of ouder geeft aan met vertrouwen moeilijke tijden aan te gaan: 91 procent tegenover 72 procent van de jongere generatie tussen de 31 en 45 jaar.
Concurrentievoordeel door psychologisch kapitaal
Volgens Fred Luthans, professor Management en Organisatiegedrag aan de Universiteit van Nebraska, heeft psychologisch kapitaal niet alleen een positief effect op de prestaties, maar levert het ook aantoonbaar concurrentievoordeel op. Veerkracht ontstaat door duidelijke doelen te formuleren en creatief en proactief te handelen als deze door omstandigheden onbereikbaar dreigen te worden. Juist als het tegenzit moet je als bedrijf of persoon focussen op kansen en een open geest tonen. Verruim de blik en sta open voor advies. Een reactie van stilzitten en hopen dat het vanzelf overwaait, is in deze tijd zeer onverstandig. Managers hebben een belangrijke (voorbeeld)rol om hun medewerkers hierbij te stimuleren.
Bron: Managersonline.nl

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spam protection by WP Captcha-Free